Köpvillkor

Dessa köp- och leveransvillkor (”köpvillkor”) tillämpas på samtliga köp och beställningar via webbplatsen elsvea.se hos Elektriska Svea AB, (svenskt organisations nr. 556434-6830) med adress Hornsgatan 75, 118 49 Stockholm. Du kan nå oss via vår kundtjänst på e-postadress webb@elsvea.se, eller via telefon: +46(0)8-669 78 00. När du som privatkund beställer av oss online gäller följande lagar: Konsumentköplag (1990:932). Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster. Som kund hos Elektriska Svea AB har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.  

Leveranser

Så snart du lagt din beställning hos oss skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgav vid beställningen. Vi ordnar din leverans så snabbt som möjligt. När varan skickats iväg från oss kommer du att få en leveransbekräftelse på din e-post. Varor som vi lagerför har märkningen “Lagervara” och skickas samma vardag vid orderläggning före 11.00. Beställningar som kommer in efter 11.00 skickas nästkommande vardag. Observera att under högsäsong kan det tillkomma en extra dag för hantering. När ordern har behandlats färdigt och är redo för att hämtas av transportör så kommer du att få ett mejl som informerar om att ordern nu är färdigbehandlad. Därefter levereras paketet till dig på 1–5 arbetsdagar, beroende på transportör och ort paketet skall skickas till. Det finns varor som är beställningsvaror, dessa varor tar normalt sett 1–4 veckor. Skulle det av okänd anledning bli längre leveranstid än förväntat hör vi av oss till dig så snabbt som möjligt. Om du har övriga frågor gällande din leverans så kan du kontakta oss via e-post.
Observera att många av våra leverantörer till följd av Covid-19 har förlängda leveranstider på flertalet produkter. Detta innebär att vi inte kan garantera leveranstiden för varor som vi inte har i lager.

Fraktalternativ

Hämta i butik

Du kan självklart hämta dina beställda varor i vår butik på Hornsgatan 75 i Stockholm. Ett snabbt, miljövänligt alternativ och självklart kostnadsfritt.  

Hämta vid utlämningsställe

Ditt köp levereras antingen med DHL eller PostNord, till det ombud som valts i kassan. När ditt paket har anlänt till utlämningsstället kommer du att aviseras via sms, till det mobilnummer du uppgivit. Om inget mobilnummer är registrerat kommer en avi skickas till uppgiven adress.  

Hemleverans

Hemleverans Sverige
Levereras av PostNord direkt till dörren. Paketet levereras vanligtvis inom 3-5 arbetsdagar efter beställning, förutom högsäsong, där leveranstiden kan vara något längre. Du kommer sedan få en avisering av PostNord via sms eller e-post med en länk till PostNords webbsida där möjliga leveransalternativ presenteras. Med hjälp av PostNord App eller via webbtjänsten kan du sedan välja om paketet skall skickas hem eller hämtas hos ett ombud.  
Hemleverans Södermalm
Du som bor på Södermalm, Långholmen eller Reimersholme har möjlighet till hemleverans av oss på El-Svea. När din order är färdigbehandlad kommer vi kontakta dig för att stämma av datum och tid för leverans som passar dig bäst! Vi kör ut vardagar från 18.15-20.00.  
Företagspaket
Levereras av DHL direkt till dörren. Paketet levereras vanligtvis inom 1-3 arbetsdagar efter det att ordern har färdigbehandlats. Förutom högsäsong, där leveranstiden kan vara något längre. Maxvikt per paket är 35 kg och per sändning är maxvikten 150 kg.  

Fraktkostnad

Frakten beräknas i kassan och skiljer sig mellan olika transportörer och beroende på var paketet skall skickas samt vilken/vilka produkter som skall skickas.  

DHL Service Point

Levereras av DHL till det ombud som du har valt i kassan. Paketet är normalt framme på utlämningsstället 1-3 vardagar från det att DHL har hämtat upp paketet hos oss. Till vissa orter gäller längre leveranstid, Beräkna leveranstid för paket från DHL här.  
  • Priser för beställningar med tjänsten Service Point
  • Ordersumma 1–1000 SEK =
  • Mindre paket 75 SEK
  • Medelstora paket 99 SEK
  • Skrymmande paket 135 SEK
  • Ordersumma 1001 SEK eller högre = 0 SEK
 

PostNord MyPack Collect

Levereras av PostNord till det ombud som du har valt i kassan. Paketet är normalt framme på utlämningsstället nästa vardag från det att PostNord har hämtat upp paketet hos oss. Till vissa orter gäller längre leveranstid, Beräkna leveranstid för paket från PostNord här.  
  • Priser för beställningar med tjänsten MyPack Collect
  • Mindre paket 199 SEK
  • Medelstora paket 249 SEK
  • Skrymmande paket 299 SEK
Lördagsleverans
PostNord erbjuder lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö, så du slipper vänta på paketet tills nästa vecka.  

PostNord MyPack Home

Levereras av PostNord direkt till dörren. Paketet levereras vanligtvis inom 3-5 arbetsdagar efter beställning, förutom högsäsong, där leveranstiden kan vara något längre.  
Leveransalternativ för MyPack Home
Mottagaren får en avisering via sms eller e-post med en länk till PostNords webbsida där möjliga leveransalternativ presenteras. Med hjälp av PostNord App eller via webbtjänsten kan mottagaren välja om paketet ska skickas hem eller hämtas hos ett ombud.  
Väljs hemleverans får du bestämma:
  1. Datum och tid för leverans
  2. Leverans utan kvittens.
När valet är gjort får du en bekräftelse på valt leveransalternativ via sms eller e-post. Du kan dessutom enkelt uppdatera tiden för bokad leverans direkt i PostNord App eller på webben.
Leveranstid för MyPack Home
  • Inom Sverige levererar PostNord mottagarens paket under dagtid på vardagar, mottagaren kan få sin hemleverans tidigast nästkommande vardag efter att ett tidsfönster har valts. Det finns vanligtvis flera tidsfönster att välja ifrån och varierar beroende på mottagarens adress. I alla större svenska städer erbjuds även hemleverans under kvällstid.
  • Via appen eller trackingsidan på webben kan mottagaren hålla sig uppdaterad gällande sin leverans. Vid kvällsleveranser kan de flesta mottagare även följa paketets väg hem till sig i realtid via en kartfunktion i appen eller via trackingsidan på webben samt se antal stopp före sin leverans. Om mottagaren inte kan nås och alternativet: "Leverans utan kvittens" inte är valt kommer paketet att styras om till ett ombud, där mottagaren sedan kan hämta ut paketet.
 
  • Priser för beställningar med tjänsten MyPack Home
  • Mindre paket 399 SEK
  • Medelstora paket 399 SEK
  • Skrymmande paket 399 SEK
 

Hemleverans Södermalm

Hemleverans av oss på El-Svea till dig som bor på Södermalm, Långholmen eller Reimersholme. När din order är färdigbehandlad kommer vi kontakta dig för att stämma av datum och tid för leverans som passar dig bäst! Vi kör ut vardagar från 18.15-20.00.
  • Priser för beställningar med fraktvalet El-Svea Hemleverans Söder
  • Ordersumma 1–499 SEK = 350 SEK
  • Ordersumma 500–1 999 SEK = 250 SEK
  • Ordersumma 2 000-4 999 SEK = 150 SEK
  • Ordersumma 5 000--9999 SEK = 99 SEK
  • Ordersumma 10 000 SEK uppåt = 0 SEK
 

DHL Företagspaket

Levereras av DHL till dörren. Paketet är normalt framme inom 1-3 vardagar från det att DHL har hämtat upp paketet hos oss. Till vissa orter gäller längre leveranstid, Beräkna leveranstid för paket från DHL här. (DHLs frakttjänst heter "DHL Paket" och gäller enbart till företag).  
  • Priser för beställningar med tjänsten DHL Företagspaket
  • Mindre paket 99 SEK
  • Medelstora paket 140 SEK
  • Skrymmande paket 160 SEK

Betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen syns det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.  

Handla nu, betala senare med Klarna

Vi erbjuder Klarna Checkout som betalningsmetod. Tillsammans med Klarna Bank AB ("Klarna") (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi flera olika betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna. Vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för just dig visas då Klarna identifierat dig i kassan. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.  Det är enkelt, säkert att använda och du är alltid skyddad av Klarnas köparskydd.
Klarna Checkout använder sig av 3D Secure för att säkra din trygghet som konsument. Du kan läsa om klarnas villkor här.

Swish

Nu kan du betala snabbt, enkelt och säkert med Swish i vår checkout via Klarna.  

Betala direkt - Kort eller bankkonto

Med kort eller konto kan du betala dina köp snabbt, säkert och enkelt på tre olika sätt. Du kan ansluta både dina kort och bankkonton till Klarna när du ska betala något för första gången, eller göra det i förväg via Klarnas app med hjälp av BankID. Klarna kommer ihåg dina uppgifter så att du kan handla och betala ännu smidigare nästa gång.  

Banköverföring

Betala med ditt bankkonto och godkänn köpet med BankID. Pengarna dras direkt utan någon registrering hos oss.  

Dras från bankkonto

Pengarna dras från ditt anslutna konto inom två bankdagar efter att ordern har skickats.  

Kort

Betala med valfritt kort. Pengarna reserveras direkt på kortet i samband med köpet. Alla köp med kort eller bankkonto omfattas av Klarnas köparskydd.  

Betala senare

Betala inom 14 dagar. Prova sakerna i lugn och ro hemma och bestäm vad du vill behålla. Inga räntor eller avgifter när du betalar i tid.  

Dela upp - Delbetalningsplan

Betala enligt en plan, så att köpet är fullt betalt efter till exempel 12 månader. Vill du betala mer en månad går det bra och du kan närsomhelst betala den resterande skulden.  

Flexibla delbetalningar

Betala ett minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet. När du godkänts kan du hantera dina betalningar och få betalningspåminnelser i Klarna-appen.  
Klarna kontaktar du enklast via Klarna-appen eller via deras chat på Klarna.com.

Ångerrätt/Returrätt

Ångerrätt

  • Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, tar varan i fysisk besittning. Vill du utöva ångerrätten ska du till Elektriska Svea AB skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post). Du ska skriva in ditt namn, ditt ordernummer, telefonnummer och din e-postadress. Du kan också skriva ut, fylla i och skicka in standardblanketten för utövande av ångerrätten eller något annat otvetydigt meddelande. Om du väljer det här alternativet kommer vi utan dröjsmål att med e-post bekräfta att vi tagit emot ditt beslut om att utöva ångerrätten. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka hela summan för de varor som returneras. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi har rätt att vänta med återbetalningen tills dess att vi ha fått tillbaka varan från dig. Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaderna uppskattas till cirka 160 SEK. Kom ihåg att produkten måste returneras i oförändrat skick och i originalförpackning. Originalförpackningen får inte användas som ytterkartong eftersom produkten kan skadas. Om produkten använts och inte längre är i oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen vid retur. I de fall produkten är speciellt tillverkad för en viss kund gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.  
Ångerblankett hittar du även här.

Transportansvar / skadat i leverans

Om produkten skadas eller går förlorad under transport från Elektriska Svea AB till kunden är Elektriska Svea AB ansvarig. Om produkten skadas eller går förlorad när du frivilligt returnerar den, är du som avsändare ansvarig för varorna. Därför rekommenderar vi att du försiktigt packar sändningen i originalförpackningen eller motsvarande förpackningsmaterial. Om varorna uppenbarligen är skadade under transport efter mottagandet av paketet, måste det omedelbart rapporteras till transportören. Detta gäller både leverans från dörr till dörr och när du hämtar paketet från ett ombud. Om du upptäcker att artikeln är skadad under uppackningsprocessen uppmanar vi dig att kontakta oss på webb@elsvea.se så att vi kan skapa ett reklamationsärende.

Outlösta paket

För paket som ej hämtas ut på ombud och därmed skickas tillbaka, förbehåller Elektriska Svea AB rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade försändelser (returfrakt och expeditionskostnad). Därför tar vi ut en avgift om 200 SEK per försändelse. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera den på egen bekostnad.

Försäljning till minderåriga

Utan målsmans godkännande ingår Elektriska Svea AB inte avtal med minderåriga (under 18 år).
  • Återbetalningsskyldighet

  • Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 14 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror över 500 kr. Se även konsumentverket och distansavtalslagen.

Tvistlösning

Svensk rätt ska tillämpas på dessa köpvillkor. Som privatkund har du rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att få en eventuell tvist prövad utanför domstol. Vid en eventuell tvist kommer Elektriska Svea AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Alternativ tvistlösning

Som konsument inom EU har du rätt att vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan om du har ett klagomål om ett köp som inte kunde lösas genom direktkontakt med oss. EU-kommissionens plattform för klagomål finns tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr.

Force Majeure

Elektriska Svea AB skall ej hållas ansvariga för åtaganden och punktlighet gällande sina förpliktelser enligt köpvillkoren, om dessa förpliktelser förhindras, begränsas eller störs av någon anledning bortom Elektriska Svea AB kontroll. Som strejker, transportstörningar, import- eller exportförbud, sjukdom hos personal eller andra omständigheter.

Privacy Policy

  • När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss via e-post om du har frågor. Du hittar hela vår Privacy Policy här: Elektriska Svea AB - Integritetspolicy

Reklamationer

Om det skulle vara så att varan som har levererats till dig är fellevererad eller defekt har du rätt att reklamera varan. Kontakta oss via e-post: webb@elsvea.se inom 7 dagar sedan leverans tagits emot. Börja med att skicka en bild till oss på varan och beskriv vad som är fel på varan, så hjälper vi dig därefter. Så fort vi registrerat din reklamation kommer vi så snabbt som möjligt ersätta dig med en ny vara. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Elektriska Svea AB frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten. Om du har valt faktura som betalsätt ber vi dig observera att den skall betalas även om varan reklameras. Eventuell justering av fakturan sker när ärendet har hanterats.

Kontaktuppgifter

Vid övriga frågor kan du kontakta oss via:
Kundtjänst för webb är öppen 10-16 på vardagar (ej röda dagar).