Hornsgatan 75, idag: Stängt
Begrepp förklarade
Vad är belysningsstyrka
Belysningsstyrka är det ljusflöde som träffar varje kvadratmeter av en belyst yta. Mäts i enheten lux/m2. Belysningsstyrka är ett kvantitetsbegrepp som är enkelt att mäta med en Luxmätare.
Vad är skillnaden mellan lumen och Candela?
Lumen är ett mått på hur mycket ljus en ljuskälla producerar och lämnar ifrån sig åt alla håll medan Candela är ett mått på styrkan på det ljus den avger i en angiven vinkel.
Vad är Candela (Cd)?
Candela är den internationella standardenheten för ljusstyrka. Candela definieras som ljusstyrkan från en ljuskälla i en given riktning, alltså intensiteten i ljuset. En Candela är lika mycket ljus som ett stearinljus avger i en bestämd riktning på en meters håll.
Vad betyder Ra-värde (CRI)?
Colour rendering index eller som vi i Sverige säger, Ra-värde, är ett index som mäter en ljuskällas färgåtergivningstal. Färgåtergivningen mäts i en skala där Ra 100 är det högsta värdet. Ra 100 är alltså perfekt ljus för att återspegla färger. Glödlampor och de flesta glödlampor har ett Ra-värde på 100 medan LED ljuskällor kan skilja sig ganska stort i Ra-värde beroende på kvalitet men dem flesta går från Ra 80-Ra 97.
Vad är Kelvin / färgtemperatur?
Kelvin är internationella standardenheten för temperatur men används främst inom ljusbranschen för att definiera en ljuskällas färgtemperatur. Färgtemperatur är en fysikalisk definition för ljusets färg som mäts och redovisas som ”absolut temperatur”. Den anges inte, likt celsiusskalan, i grader (°) utan enbart i enheten kelvin (K). Kelvinskalan börjar på den absoluta nollpunkten, vilket är den lägsta temperatur som teoretiskt går att uppnå. Denna motsvarar minus 273,17 grader Celsius. Dagsljus, eldsljus och glödljus, även halogenljus, är ”temperaturstrålare” som alstrar ljus genom upphettning. Värmekällans egen temperatur redovisas som ljusfärg i kelvin (K), för glödlampor och halogenlampor vanligtvis 2700K och 3000K. För övriga ljuskällor som inte är temperaturstrålare, urladdningslampor (t.ex. lysrör) och LED-ljus (lysdioder), beräknar man ljusfärgen med en matematisk och grafisk beräkning. Resultatet kallas korrelerad färgtemperatur (CCT, Correlated Colour Temperature). Korrelerad = ”ungefär överensstämma med”. Korrelerad färgtemperatur är ett konstruerat begrepp som inte ger exakt information om ljuskällans färg. Två ljuskällor i närliggande färgnyanser kan få ett och samma kelvintal.
Vad är Lumen (lm)?
Lumen är internationella standardenheten för ljusflöde. Ljusflöde är måttet på summan av all den ljusstrålning som en ljuskälla eller en armatur avger i alla riktningar inom det syngrundande våglängdsområdet 380 -780 nanometer (nm).
Vad är Watt (W)?
Elektrisk effekt mäts i watt (enhet = W), vilket hänvisar till den energi som används per tidsenhet. För lysrör, andra urladdningslampor och lysdioder kallas lampans totala elförbrukning (inklusive förkopplingsdon) systemeffekt. Ett högre watt-tal innebär mer värmeutveckling och högre kostnad än ett lägre. Att välja en lägre effekt kan vara energieffektivt men ännu bättre är att hushålla med installerad effekt och minska elbehovet genom att begränsa användningstiden, antalet kilowattimmar (kWh). Släck eller dämpa därför alltid det ljus som inte behövs för tillfället. Det angivna wattalet utger därför inte hur starkt en ljuskälla lyser utan visar hur mycket den förbrukar energimässigt.
Beställning
Varför avbröts hela eller delar av min beställning?
Anledningen till att ordern blivit helt eller delvis avbruten kan bero på felaktigt saldo i butik eller att produkten har utgått utan ersättare och vi ej har hunnit plocka bort produkten ännu. Du kommer inte bli debiterad för de produkter som saknas i din beställning. Om hela beställningen blev avbruten kommer hela summan återbetalas. Om du fått en order delvis avbruten och önskar att avbryta hela ordern, vänligen ta kontakt med oss.
Kan jag lägga till produkter efter att beställningen har lagts?
Nej, i detta fall behöver du göra en ny order på de produkter som du önskar lägga till. Mejla oss efter och be att få produkterna skickade tillsammans så går de i flesta fall att lösa utan problem.
Varför kan jag inte lägga produkten i varukorgen?
Säsongsprodukter som bland annat julstjärnor och ljusstakar till exempel, finns enbart i en begränsad upplaga. När produkten är slut i lager går det inte att beställa förens vi har fått hem produkten i lager igen. Under högsäsong finns det en risk för att nya julprodukter inte kommer in i lager förens året därpå. Mejla gärna oss om du undrar över en produkt, när den beräknas komma in i lager igen eller om du vill ha hjälp med att hitta likvärdig produkt.
Kan jag beställa en produkt som inte finns i lager?
Ja, de flesta produkter går att beställa trots de tillfälligt är slut i lager eller ifall det är en beställningsvara. Vissa säsongsprodukter såsom julprodukter till exempel går ej att beställa när de är slut i lager och då går de ej att lägga i varukorgen. När du har beställt produkten lägger vi omedelbart en beställning till leverantören. Generell normal leveranstid är 5-10 arbetsdagar, varierar beroende på leverantör. Om leverantören inte har en produkt i lager meddelar vi dig via e -post, samt ett beräknat leveransdatum.
Betalning
Kan jag betala med faktura?
Ja det kan du. Faktura finns som betalningsalternativ när du väljer Klarna och “Få först. Betala sen” som betalmedel i kassan.
Kan jag betala med Swish?
Ja det kan du. Swish finns som betalningsalternativ när du väljer Klarna som betalmedel i kassan.
Efter köp
Fel vid leveransen
Skulle vi leverera fel antal eller fel vara är vi angelägna om att du meddelar oss så snart som möjligt så att vi får rätta till felet. Enklast sker detta genom att du sänder in fakturan eller följesedeln med uppgift om felaktigheten samt bifogar eventuellt fellevererade varor i sin originalförpackning. Du kan också ringa oss +468-669 78 00 eller skicka E-post till webb@elsvea.se för att få hjälp med det problem som har uppstått. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du omedelbart anmäla skadan till ditt utlämningsställe eller till transportören som har kört ut godset till dig. Du ska även ta kontakt med oss för att få hjälp med ditt ärende
Hur gör jag ett byte?
Om du vill byta en vara ber vi dig följa dessa steg: 1. För att få hem din nya vara lägger du en ny beställning på vår hemsida. 2. Kontakta vår Kundservice via E-post på webb@elsvea.se för att få en förbetald retursedel att skicka tillbaka din oönskade vara med, kom ihåg att uppge ditt ordernummer i E-brevet. 3. När vi mottagit din retur av den oönskade varan, gör vi en justering på din betalning motsvarande beloppet för varan du returnerat. Om du betalat med faktura, ber vi dig pausa den hos Klarna tills dess att vi justerat den. När returen är hanterad en bekräftelse via E-post.
Vad händer när jag har rapporterat en retur?
Så snart du har rapporterat din retur så pausas din faktura. Detta ger oss tid att registrera returen och uppdatera din faktura. Läs gärna mer på Klarnas hemsida: https://www.klarna.com/se/kundservice/vad-hander-nar-jag-rapporterar-en-retur/
Hur skickar jag tillbaka min order?
Så här gör du för att returnera din order: 1. Skriv ut retursedeln du fick av oss via E-post efter att du kontaktat oss. 2. Gör i ordning ditt paket. 3. Fäst retursedeln på utsidan av ditt paket. 4. Lämna paketet på önskat serviceställe. 5. Logga in på Klarna via deras app eller hemsida och klicka på ”Rapportera retur” på den faktura det gäller, följt av ”Jag har returnerat mina varor”. Då pausas fakturan och du behöver inte oroa dig för att den ska förfalla medan du väntar på att vi ska hantera returen. När returen är hanterad så kommer du att få ett nytt mejl om att ordern är återbetald.
Vad händer om jag ångrar mitt köp och vill returnera det?
Vänligen kontakta oss via E-post om du vill utnyttja ångerrätten så skickar vi en retursedel till dig. Varan ska skickas tillbaka i oförändrat skick och i oskadad originalförpackning helt i nyskick. Eventuella fraktkostnader och expeditionsavgifter för returförsändelsen står du själv för.
Leveranser
Vad händer ifall jag inte hämtar ut min beställning?
Hos DHL och PostNord ligger ditt paket normalt kvar hos ombudet i 14 dagar efter det har ankommit. Därefter skickas försändelsen i retur till oss. Vänligen notera att vi då kommer debitera dig en avgift om 200 SEK per försändelse för ej uthämtat paket som speditören i sin tur debiterar oss som e-handlare.
Kan jag få min beställning dellevererad?
Vi utgår alltid ifrån samlade leveranser, men om du önskar få din leverans uppdelad baserat på vad som finns i lager vid beställning går det bra att kontakta oss via E-post eller telefon.
Hur lång tid tar leveransen?
Varor som vi lagerför har märkningen “Lagervara” och skickas samma vardag vid orderläggning före 11.00. Beställningar som kommer in efter 11.00 skickas nästkommande vardag. Observera att under högsäsong kan det tillkomma en extra dag för hantering. Därefter levereras paketet till dig på 1–5 arbetsdagar, beroende på transportör och ort paketet skall skickas till. Det finns varor som är beställningsvaror, dessa varor kan vi normalt sett skicka 1–4 veckor efter orderläggning.
Levererar ni utanför Sverige?
Nej. För tillfället levererar vi enbart inom Sveriges gränser.
Har min beställning skickats än?
Så fort din beställning har skickats från oss får du ett e-brev som bekräftar att din beställning är på väg. I E-brevet finns en länk för spårning, så att du kan följa ditt pakets resa hela vägen fram till dig.
Vad gör jag om min leverans är skadad när jag tar emot den?
Om varorna uppenbarligen är skadade under transport efter mottagandet av paketet, måste det omedelbart rapporteras till transportören. Detta gäller både leverans från dörr till dörr och när du hämtar paketet från ett ombud. Om du upptäcker att en produkt som är skadad under uppackningsprocessen så uppmanar vi dig att kontakta oss på webb@elsvea.se så att vi kan skapa ett reklamationsärende.
Hur kommer min beställning levereras?
Din order levereras utifrån det leveransval som gjorts i kassan. DHL till utlämningsställe, PostNord med antingen hemleverans eller till utlämningsställe.
Rabattkod
Hur löser jag in en rabattkupong?
Om du har en rabattkod så kan du lösa in den på varukorgssidan. Skriv in koden i rutan där det står “rabattkod” och tryck sedan på knappen bredvid, “använd rabattkod”.
Vanliga frågor om ljuskällor
Hur skall jag återvinna mina ljuskällor?
Ljuskällor skall återvinnas bland elektronikskrot och INTE bland hushållssoporna. LED ljuskällor innehåller inget kvicksilver eller andra farliga tungmetaller. Men kompaktlysrör och lysrör gör så var försiktig i hanteringen av lysrör och kompaktlysrör.
Jag har köpt en dimbar lampa men den fungerar inte med min dimmer?
Alla dimbara LED-ljuskällor är testade med en rad olika dimmrar, men inte med alla på marknaden. Notera även att inte alla dimmrar är anpassade för LED utan kanske bara för halogen och glödljus. Kontrollera detta: På dimmern står det vad minimieffekten till maximieffekten är, det kan vara 20-315W till exempel. Det betyder att den börjar ifrån 20 watt och sträcker sig upp till 315W. Dimmrar anpassade för LED startar vanligtvis ifrån 0 eller 4 watt och sträcker sig till 200W. Kolla effekten på ljuskällan, den behöver komma över minimieffekten på dimmern för att fungera, helst en bit över minimieffekten för bästa resultat. Det finns ofta en inställning på dimmern ifall den skall börja ifrån maximieffekt eller om den skall börja ifrån minimieffekten.
Vad är LED och fungerar det?
LED (Light Emitting Diode) eller lysdioder är relativt ny ljuskälla på marknaden men tekniken är gammal, den upptäcktes redan i början på 1900 talet, strax efter att Edison uppfunnit glödlampan men då förstod man inte storheten. På 1960 började man använda de första röda dioderna men det var först på 2000-talet som vi på allvar började använda den som en ljuskälla. Ljusdioder innehåller ingen glödtråd, gas, glasbulb eller några rörliga delar till skillnad från andra ljuskällor. Lysdioder innehåller en speciell halvledare som avger ljus när ström leds igenom dioden. Beroende på vilka grundämnen som ingår i halvledaren så lyser den med olika färger, röd, grön, gul, ultraviolett, blå. Som skydd mot yttre påverkan och för att kunna anslutas elektriskt placeras dioden i ett hölje som ger en utstrålningsvinkel på 140-180 grader. Vitt ljus skapas med fosforteknik ungefär på samma sätt som i lysrör – en blå eller ultraviolett diod förses med ett gult eller orange lyspulver (fosfor) som omvandlar en del av strålningen till gult ljus så att resultatet blir ett vitt ljus.
Verkstad
Vad kostar det att laga min gamla lampa?
Du kan se vår prislista på reparationer här: https://elsvea.se/lampverkstad/
Reparerar ni kristallkronor?
Nej, det gör vi inte men vi rekommenderar Kaj&Novi Armatur AB, du hittar dem på Birger Jarlsgatan 90 i Stockholm.
Utför ni reparationer?
Ja, vi har en verkstad som renoverar och lagar gamla som nya armaturer.